onsdag 18. februar 2009

Motivasjon!

Denne uken har vi fått i oppgave å skrive noe av det vi har hatt om de siste ukene i pedagogikk timene. Det jeg valgte å ta for meg var å skrive litt om motivasjon.

Motivasjon kan ofte defineres som det forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like og det som gir den mål og mening. Motiverte mennesker er mennesker som kommer i gang, viser engasjement og målrettethet, viser utholdenhet og ofte har positive tanker om et arbeid eller prosjekt.

Man skiller mellom ulike motivasjoner, man kan ha en indre motivasjon og en ytre motivasjon. Indre motivasjon er en motivasjon som som hver enkelt individ har ovenfor seg selv. Personen gjør det han/hun vil oppnå av egen interesse, og mener det han/hun gjør er belønning i seg selv.  F.eks elever som jobber i timene av egen vilje fordi de syns det er interessant og er villig til å lære. De som gjør lekser for å være forberedt til timene og indre motivasjon billdegjør det fordi de syns det er kjekt. Dette kalles indre motivasjon, de gjør det ikke for andre, men for seg selv og ønsker å oppnå målene sine. Hvis man har den indre motivasjonen er man ikke opptatt av hva alle andre mener og syns, men opptatt av å mestre det en selv ønsker. Noe av det vi er opptatt av ved bruk av den indre motivasjonen kan være tilfredshet, interesser, glede og velbehag til oppgavene vi skal utføre.

Ytre motivasjon er når personen gjør noe fordi han ønsker å oppnå en belønning eller et mål etter å ha gjort det en skal. Ved bruk av ytre motivasjon blir lærestoffet eller oppgaven sett på mer som er hindring, og på den måten retter man fokus på det å komme seg gjennom oppgaven eller hindringen så raskt og motivasjon bilde yrtesmertefritt som mulig. Målet for personene er å bare komme seg gjennom det, det er ikke fult så viktig å lære det man skal gjennom.

 

 

Det å motivere elever:

Jeg mener at for å klare å motivere elevene på best mulig måte er det veldig viktig at man kjenner elevene veldig godt. Det er ikke bare det å vite hvordan de står i forhold til fagene, man må også vite hva som opptar elevene. Eks. interessene til elevene kan man bruke for å knytte de opp mot det faglige.

Jeg mener man ikke bare kan bruke en type motivasjon på elevene. Elevene kan ikke alltid få belønning etter arbeidet de har gjort, for det er ikke slik livet er. Man kan ikke hele tiden tenke belønning, for da blir det mest fokus på belønningen og ikke selve aktiviteten. Hvis man klarer å skape en indre motivasjon hos elevene syns jeg at det kan være den beste motivasjonen, grunnet at elevene jobber for å mestre sine egne mål.

Dette spørsmålet blir ofte stilt av elever? Hvorfor? Jeg tror det handler om at elevene vil vite hva de skal gjøre på forhånd, hvorforkanskje det er en type for motivasjon, hvis elevene får forberde seg på hva de skal lære?  Ingen elever er like, og mange vil ofte vite hvorfor man skal lære akkurat det. Mange ser ikke poeng i å lære om hvordan deres forfedre og lengre bak i tiden enn det levde. Derfor må vi som lærere klare å motivere elevene til å yte sitt beste, for å gjøre det beste utav det! 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Linn!
Det var en fornøyelse å lese innlegget ditt, det oppsummerer på en fin måte temaet motivasjon, og forskjellen mellom indre og ytre motivasjon. Siste del av innlegget ditt skriver du litt om egne refleksjoner, knyttet opp mot hva du tenker om bruken av motivasjon i klasserommet ditt.
Det som jeg først vil berømme, er din definisjon av begrepet motivasjon, som kommer tidlig i innlegget ditt. Jeg syns beskrivelsen er veldig dekkende og konsis. Det andre jeg syns er kjempebra er i grunnen helheten i blogginnlegget ditt, jeg syns du oppsummerer temaet motivasjon bra, og du skriver en egen del som går på egne meninger. At du har med begge vinklingene er fint. Det jeg kunne ønske av ditt neste blogginnlegg, er at du gjør litt motsatt av det du gjorde her nå, altså fordeler mengden oppsummering og egne meninger motsatt. Jeg kunne tenke meg å lese mer av hva du mener og hvordan du ser for deg teorien i praksis, og heller mindre oppsummering av det vi har hatt i undervisningen. Misforstå meg rett, jeg syns innlegget ditt er flott som det er, men samtidig tror jeg du har mye å komme med, og hører gjerne mer om hva DU mener! Men alt i alt, et veldig bra innlegg, kjekt å lese!

Et spørsmål å tenke over til slutt; Hvordan tror du vi som lærere klarer å gi elevene den indre motivasjonen for læring?

Steinar sa...

Du trekker fram et interessant perspektiv på ytre motivasjon: at oppgaven i seg selv da kan ses på som et hinder som står i veien for belønningen.

Figuren med "Hvorfor?" er også interessant. Dette er et spørsmål som alle lærere møter før eller seinere. Hvordan har du tenkt å svare på slike spørsmål? Hva svarer du når elevene lurer på hvorfor de må lære om ukjente mennesker som levde for 2000 år siden? Har du noen forslag?

Linn Eide sa...

Heisann Kristin!

Tusen takk for et kjempe svar=)

For å kunne gi elevene indre motivasjon tror jeg at man må kjenne elevene både på godt og vondt. Det er viktig å vite hva som betyr noe for elevene, å på den måten kan man gi elevene en indre motivasjon. Man må på en måte trekke i de positive snorene til elevene. Jeg vet ikke akkurat hvordan jeg som lærer ville klart det, for jeg har aldri tenkt over det, når jeg var i praksis, men det er noe jeg nå kommer til å tenke på!

Linn Eide sa...

Heisann Steinar!

Når jeg satt å skrev dette, begynte jeg å tenke tilbake på når jeg gikk på barneskolen, jeg husker at spørsmålet med hvorfor ofte ble stilt. Jeg fikk som svar: ja, hva tror du? dette kan du få i lekse til neste gang å finne ut. så kan vi diskutere det da. dette syns jeg var et godt svar. Og av og til tror jeg at vi bare må være ærlig å si at det er sånn det er, dette er noe man må gjennom når man går på skolen. Jeg har selv hatt mange spørsmål på hvorfor man må lære det. Men det er ikke alt det er svar på, men noe er bare sånn. Vi må bare gjennom det.

Steinar sa...

Ja, kanskje elevene trenger å lære å slå seg til med ro med at "det bare er sånn"? Men til vanlig tror jeg nok det er best at vi klarer å finne et bedre svar, men lett, det er det ikke alltid:-)

Linn Eide sa...

Ja, jeg er enig med deg Steinar.