onsdag 3. september 2008

Hvorfor vil jeg bli lærer?

Hvorfor jeg bestemte meg for å bli lærer, er faktisk et ganske godt spørsmål. Jeg hadde egentlig ikke tenk tanken på å bli lærer, for jeg har vært fast bestemt på å bli barnesykepleier. Men den dagen jeg satt meg ned for å søke på skoler, begynte jeg å tenke over hva jeg egentlig ville bli. Begynte å snakke med ulike mennesker som jeg kjenner, og spurte de om råd, for det var da jeg falt innom tanken på å bli lærer. Jeg forhørte meg rundt og fikk høre at det var utrolig vanskelig å få jobb på sykehus på nyfødt avdelingen eller på avdelinger for barn. Grunnen til dette er at de som får de jobbene holder så lenge på stillingene sine, de fleste jobber der helt til de blir pensjonerte. Jeg har selv jobbet på sykehjem og aldershjem og tenkte hvis jeg tok sykepleien var det stor sannsynlighet for at jeg kom til å ende opp med å jobbe med eldre og syke. Og det ville jeg absolutt ikke, for det er barn jeg vil jobbe med.


Dette var vel en av grunnene til at jeg ombestemte meg, og valgte lærer yrket. Jeg har lyst på en jobb som kan gi meg varierte dager og noe å bry hjernen min på. Jeg og også veldig glad i unger og liker å jobbe med dem. Var i praksis første året på vgs. på den barneskolen jeg gikk på når jeg var liten og fant ut at dette virket som et veldig interessant og variert yrke. Det er utrolig mye man må takle og tenke over som lærer, grunnen til det er at det er at elevene er så forskjellig. Man har både de som mobber, de som er sjenert, de som er utadvent osv, alle er forskjellig på sin måte og trenger derfor forskjellig oppmerksomhet og noen trenger mer hjelp enn andre.


Som lærer må man kunne se ting ut ifra elevene sine synspunkt og ikke bli oppgitt dersom de gir opp, for at de ikke får til ulike ting. En lærer skal motivere elevene sine til å prøve å mestre ulike fag og få elevene til å se positivt på forskjellige utfordringer. Man må også ta tillit til sine elever og det er viktig at elevene har tillitt til oss, som lærere. Derfor er det å skape tryggebånd med elevene sine en viktig oppgave som lærere har. Det er også viktig å sette seg i respekt, for elevene skal respektere oss som lærer og vite hvem som er lederen eller sjefen.


Lærere må ha evne til å ta til seg kritikk, for å være en lærer får man mye kritikk både fra media og foreldre. Foreldre vil jo det beste for sine barn og krever derfor dette av lærerne, for å få dette til må læreren få frem de egenskapene som eleven har og bygge på dette, for å gjøre eleven stolt over seg selv. Det er også viktig som lærer å ikke bar skryte av elevene sine, for hvis de ikke får vite hva de gjør feil, fortsetter bare problemet og eleven vil slite med dette opp gjennom årene på skolen og kanskje videre enn skolegangen også.


Lærerens oppgaver er ikke bare å jobbe sammen med elever, man må samarbeide godt med kollegaer og de foresatte til elevene. Dette er en utrolig viktig oppgave. Man må ha foreldresamtaler der man må forberede seg til å snakke med de foresatte og svare på det de lurer på, og gi råd om hvordan eleven kan bli bedre i ulike ting og hvordan han/hun oppfører seg på skolen. Sammen med kollegaer må man planlegge uliketing som f. eks årsplaner, ukeplaner, temaplaner, dagsplaner osv.

Jeg tror at dette er en jobb jeg kan trives i pga. jeg trives svært godt sammen med andre mennesker og er glad i barn. For å ikke legge skjul på hvis jeg tenker frem i tid,

når jeg selv får barn, er det greie arbeidstider og ferier.

1 kommentar:

Steinar sa...

Hei! Flott at du har ein så bevisst tanke bak val av lærarstudiet, og eg trur ikkje du vil bli skuffa!

Elles så peikar du på ei viktig, men ofte usynleg og oversett gruppe, som absolutt treng læraren sin støtte, nemleg dei sjenerte borna. Har du nokre forslag til kva me konkret kan gjere for å hjelpe dei i skulekvardagen?