mandag 29. september 2008

Mitt pedagogiske grunnsyn!

Jeg syns dette med pedagogisk grunnsyn virker utrolig spennende. Men jeg føler jeg ikke kan nok om dette til å sette meg helt inn i hvilke av grunnsynene som passer meg best, men etter hva vi har lært til nå og det jeg har lest har jeg kommet frem til en mening om hvor jeg står akkuratt nå.

Jeg er enig med noen av de forkjellige retningene, for meg har nesten alle noe å bidra med, men mye av det er også ting som jeg er svært uening i. Jeg er enig i psykoanalyse/psykodynamikk. De mener at man ikke bare må fortrenge minner, og det er jeg helt enig i. Uansett om det er vonde minner, det er viktig å kunne snakke om det og få ordnet opp, ellers kommer man alltid til å ha det minne hengenes over oss. Det er snakk om å bearbeide følelsene en har og ikke bare glemme. Det samme gjelder positive minner, det er noe man må kunne ta med seg videre i livet.

Behavorismen er opptatt av å forkusere på det ytre og de bruker dyr til å utforske med. Jeg mener at man ikke kan samenligne dyr med mennersker, for mennesker er ikke et objekt. I behavorismen blir straff og belønning mye brukt, dette er jeg litt enig i. Jeg mener at det lønnerr seg å bli belønnet, men at man ikke skal overdrive. Man bør ikke straffe og belønne hele veien. Det går en grense på hvor man kan belønne og hvor elevene bare skal gjøre som de får bekjed om, det samme gjelder andre barn og voksne også. Det at de bare er opptatt av det ytre syns ikke jeg er noe bra, skinn kan bedra. Det er viktig å kunne se hva som er på inn siden også.

Den humanistiske retningen mener at selve mennesket skal stå i sentrum, og det er jeg helt enig i. Jeg mener man bør se på mennesket som en helt het, både det ytre og det indre. De følelsene et menneskene har er veldig viktig, og det påvirker hvordan vi mennesker er. Hvis vi som lærere ikke skulle brydd oss om hvordan elevene hadde det, kunne det ført til at elevene ikke hadde klart å yte sitt beste pga følelser, om hvordan en har det som person. Den humanetiske retningen legger vekt på menneskets grunnleggende behov som i pyramiden til Maslow.

Maslows selvrealiseringspyramide:

Utvikle sin kreativitet
Selvtillit
Kjærlighet og tilhørighet
Trygghet og beskyttelse.(ikke redd)
Grunnleggende behov: (luft, vann, mat, beskyttelse, søvn og sex.)

Maslow begynner nederst i pyramiden og mener mennesket jobber seg opp over, uten de grunnleggende behovene klarer man ikke å å komme seg lengre opp til å bli det mennesket man ønsker.

Dette er hvor mitt pedagogiske grunnsyn er i dag, det er en god blanding og jeg er enig med en del forskjellige retninger, men etter hvert klarer jeg kanskje å finne ut hvor jeg står helt bestemt eller kanskje jeg bare er enig med ulike typer retninger og ikke bare enig med en spesiell retning.

1 kommentar:

Steinar sa...

Hei! Gjennomgangen din er eit godt utgangspunkt for å etter kvart utvikle eit personleg grunnsyn. Føler du per i dag at du er mest i den tradisjonalistiske eller den progressivistiske leiren?