fredag 10. oktober 2008

Hvordan gjøre klasserommet til en god læringsarena?

Jeg har valgt meg ut 3 forhold som jeg syns er viktig for å gjøre klassrommet til en god læringsarena. Det er selvfølgelig flere ting man må gjøre, men jeg konsentrerer meg om de 3 utvalgte.

1) God planlegging:
Det er viktig å planlegge timene nøye og ha de strukturerte. Det kan også være veldig viktig å planlegge et variert "program" gjennom øktene man har. Da vil elevene syns det er mye morsomere å jobbe med faget, og de ulike elevene lærer på ulike måter. Det er ikke alltid timene blir som man har planlangt og derfor er det viktig at man har en plan B.

2)Regler og grenser:
Det er viktig at man har regler og grenser i en klasse. Elevene skal vite hvor grensen går i forhold til andre elever og læreren. En måte å lage ulike regler på kan være å la elevene få være med å lage reglene, på den måten kan det være lettere å huske reglene og de vil tenke mer over hva de egentlig har laget. Vi som lærere burde vise at dette er en fin måte å samarbeide på. For å vise elevene at dette er viktig kan vi henge reglene opp i klasse rommet.

3)Trygghet:
Det er viktig at elevene føler en trygghet når de er på skolen. Elevene bør kunne stole og få tillitt fra læreren, på den måten skaper vi et bånd mellom lærerne og elevene. Vi som lærere må alltid fortelle elevene hvis det er noe man syns man burde si til foreldrene. Vi må ta hennsyn til hvert enkelt idivid slik at de føler seg velkommen og hjemme på skolen. Klasserommet og resten av skolen skal være en trygg plass å være.

Dette er noe av det grunnleggende for at klasserommet skal være en god læringsarena. Det er utolig viktig at ned et godt klassemiljø og skape trygghet og trivsel på skolen.

2 kommentarer:

Borghild sa...

Flott blogginnlegg!Du har oppsummert hva vi snakket om i timen ganske enkelt og greit. Det er flott at du har satt deg opp tre forhold som du synes er viktig for deg, og det er nyttig å ha dette i tankene når vi selv skal stå som lærer i et klasserom. Da er det viktig at man har noen baktanker om hvordan man ser for seg et godt læringsmiljø.
Hva mener du om lærerens rolle i et slikt læringsmiljø? Skal han være "sjefen" eller "kompisen" til elevene?

Steinar sa...

jeg tror du har valgt ut tre svært sentrale sider ved et godt læringsmiljø! - og Borghild sitt spørsmål er absolutt relevant også............