mandag 10. november 2008

Hukommelse og kognitivismen

Denne uken har vi hatt om hukommelse og kognitivismen i ped. timene. Dette emne syns jeg var veldig spennende, med tanke på hvordan hjerne egentlig fungerer. Jeg har bestemt meg for å skrive litt om korttidshukommelsen og langtidshukommelsen, samtidig som jeg tar for meg litt av det kognitivismen står for.

Korttidshukommelsen er det stadiet hvor vi for første gang får en bevisst opplevelse av den innkommende informasjonen. Vi kan si at korttidshukommelsen er arbeidshukommelsen som vi bruker når vi f. eks husker et telefonnummer, som vi har ringt. Det er på grunn av korttidshukommelsen vi må avgrense en mengde stoff fordi vi ikke klarer å bearbeide så mye stoff på engang. Derfor tar det tid å lære seg f. eks gangetabellen, vi må pugge mye før vi klarer å lære hele gangetabellen.
Arbeidshukommelsen gjør det også mulig å følge med på hva som blir sagt, eller lese tekster, eller tenke sammenhengende tanker.

Langtidshukommelse er automatiske ferdigheter som f. eks sykling, svømming og skriving. Det er i langtidshukommelsen alle minnene våre blir lagret og langtidshukommelsen er en betegnelse for all informasjon som allerede er lært og lagret i hjernen.

Kognitive teorier fokuserer på tankeprosesser, det fokuserer på de tankeprosessene. De sier at kunnskap kan i storgrad overføres det blir dermed viktig for lærere å strukturere og tilrettelegge lærestoffet på best mulig måte. Kognitive modeller samenligner hjernen ofte med datamaskiner:

*Input: sansing, opplever at det skjer noe rundt oss.

*Persepsjon: vår tolkning, det vi ser og oppfatter rundt oss. Dette har ikke datamaskinen.

*RAM: korttidshukommelsen til datamaskinen, det som ligger på pcen der og da. Hvis pcen slår seg av er alt borte fra pcen.

*Prosessering: det som foregår i hjernen til pcen. Hvor du henger ting du ser, hva som skjer, må kode det og koble det til noe for å få lagret det. Viss ikke du gjør noe for å huske det så går det ikke inn til harddisken, men tilbake til RAM.

*Harddisken: langtidshukommelse. Noe som setter spor.

Kognitivistene ser på hjernen som informasjonsbehandling. Slik som denne modellen. De tror ikke at det er noe feil eller noe i modellen, men det er mye denne modellen mangler i forhold til hvordan menneskene er.

2 kommentarer:

Tina Totland sa...

Hei Linn:-)
eg tykkjar at du skriv bra, og at du viser at du har eit svært reflektert syn på det me har som pensum denne veka. Eg er samd i deg at dette er eit interresant tema, og eg tykkjar du formidlar det bra. Eg ser at du kan mykje om dette. Korleis kan du ta nytte av dette i klasserommet ( som lærar ) ? tykkjar du det er nødvendig å pugge t.d gangetabellen?

Steinar sa...

Hei!

Ja, du er innom mange sentrale sider ved det kognitive, men du manglar eit par sentrale sider ved langtidshukommelsen i tillegg til det automatiserte. Det eine minnet begynner på E og det andre på S......og dei er?

Elles, kan du utdjupe kva du hintar til i slutten, kva ved det menneskelege er det som manglar i informasjonsprosesseringsmodellen?