søndag 22. mars 2009

Lek og læring!

Denne uken har vi hatt om lek og læring, dette er noe jeg syns virker veldig interessangt å prøve ut når vi er i praksis.

Da jeg gikk på barneskolen var vi under L97, jeg husker at vi hadde mye lek på skolen. På småtrinnet var det veldig mye lek, vi begynte dagene med sang, som vi hadde aktivitet til. F. eks “hodet skulder kne og tå!”  Vi hadde et aktivitetsrom hvir vi fikk leke med det vi ville. Vi hadde dukker, klosser, lego, osv. Dette var noe vi satt stor pris på. Jeg husker i matematikk timene lekte vi ofte butikk, hvor vi fikk penger og skulle handle, på den måten skulle vi lære å telle.

Når jeg tenker tilbake på barneskolen tenker jeg på alt det vi gjorde på, det jeg husker best er læring gjennom lek. Jeg tror aldri jeg har hatt så god fantasi som jeg hadde på barneskolen.

Nå etter LK06 kom er leken tatt ut av læreplanen, og jeg ser at barna på barneskolen ikke har lek på samme måten som det vi imagehadde når vi var små. Dette syns jeg er synd fordi jeg vet at vi lærte mye gjennom leken. Selvfølgelig la lærerne opp lek etter læring når vi var små. 

I L97 hadde lek en stor plass i skolen. Alle vet at lek er en stor del av barnas liv, det er noe alle barn er opptatt av. Jeg mener at gjennom lek kan barna lære å stole på hverandre og samarbeide. Gjennom lek lærer barn å følge regler og høre på hva andre har å si. det er på den måten barn lage regler i leken sin. Jeg tror ikke at 6åringer som begynner på skolen er klar for å gå rett på med tavle undervisning og lignende. Så derfor kan lek være til stor hjelp i skolen.  f. eks i engelsk kan man leke butikk og på den måten må elevene fortelle på engelsk hva de ønsker å handle. Da får elevene også noe konkret å sette ord på. lek

Lek er også pedagogisk med tanke på språket, tall, motorikk, evene til å forstå og følge regler og det med samarbeid m.m        Lek gir også trening i å være i kontakt med andre, være selvstendig, se ulike perspektiv og ta hensyn til andre, motorikken til barna  , får barna til å lære normer og regler, barna blir kreative og  søker utforsking. Man skal ikke si at LK06 er i mot dette for det stemmer ikke, dette er også relevant for LK06

Noen kjennetegn ved lek:

  • Indremotivasjon: Leken er en lønn i seg selv, hvor barna søker spenning og lystfølelse.
  • Setter virkligheten til side: Barna bruker fantasien og det er vanskelig å mislykkes.
  • Barnet har kontroll: På den måten styrer barna selv, de kan endre regler underveis på leken.
  • Samspill i lek: Barna bruker kommunikasjon og metakommunisjon, ved å signalisere at det er lek.

 image

 

Å legge vekt på lek, handler blant annet om tilpasset opplæring – å møte den barnlige væremåte og barnet der det er. Spesielt ved overgangen mellom barnehage og skole er leken av sentral betydning (Lillemyr 1999). Men lek er ikke bare for de minste barna, man må huske på at lek er noe som vi har med oss hele livet. bare se på Arne Næss han lekte til han var 97 år. Arne hadde en tøygris som han kjøpte da han var på reise, som han snakket med hver dag, og som han hadde med seg alle veier. Det var konen til Arne som hadde stemmen til Timotei. Tøygrisen heter Timotei, og den lever fortsatt sammen med konen til Arne. Timotei kom seint inn i Arne sitt liv. Arne var en natur elsker.  Han har både boxet  og klatret osv. Uten Timotei hadde Arne hatt et mørkt rom i livet sitt.

Kos dere i praksis alle sammen!!

3 kommentarer:

Tvildus sa...

Hei Linn:)

Eg syns du har skreve eit godt innlegg om leik & Læring:) artig å sjå at andre også har opplevd dette med aktivitetsrom:)

Eg trur også at leik er nøkkelen til læring, og at gjennom leik så får ein mykje gratis kunnskap:)

Eg kom til å tenkja på ein ting då eg leste dette med LK06 og L97. Eg trur at me som framtidens lærara ikkje må gløyma å ta med oss dei erfaringane med leik som er oppvokst med. Ikkje minst trur eg at me må væra meir aktive i debatten om at meir leik må inn i skulen;)
som eg sa lengre oppe, leik gjev mykje gratis kunnskap:)

Tvildus sa...

leik brukar ein mykje i småskulen, korleis tenkjer du at du som lærar vil nytta leik i storskulen?

Steinar sa...

Du har helt rett i at lek absolutt er å se på som tilpasset opplæring!

Lek er ikke en obligatorisk metode i LK06, som den var i L-97, men både kan og bør absolutt brukes.

Er det noen fag du har med tro på lek som metode enn andre, og hvorfor?