tirsdag 3. mars 2009

Undervisningsplanlegging!

 

Forrige uke hadde vi om undervisningplalegging i pedagogikk, det går ut på hvordan man vil plalegge og hva man bør tenke på i forhold til en undervisningsøkt. Dette er noe jeg syns er kjempe viktig, fordi dette er en måte å komme godt forberedt til timene. Der vi som lærer vet hva vi skal gå gjennom og har et opplegg for økten.

Jeg snakket med min søster her en dag hun går første året på vgs., og da sa hun noe som jeg begynte å tenke  på, om undervisningsplanlegging. Hun begynte å fortelle om norsk læreren sin, elevene i klassen følte at læreren kom uforberedt til timen, fordi at hun aldrig hadde et opplegg som fylte hele timen/økten. Videre fortalte hun at det alltid var ekstremt mye dødtid i timene, fordi at elevene jobbet fortere enn det læreren trodde de gjorde. Det tok aldri slutt, hver norsk time min søster og resten av klassen hadde var aldri utfylt, og elevene begynte å bli temmelig lei og utålmodig av dette, de følte at de ikke fikk vist det de kunne. Så til lærerslutt ble det nok, da tok elevene kontakt med rådgiveren på skolen og informerte om dette. Noen dager senere skulle to av elevene i møte med læreren og rådgiveren på skolen.  Min søster var en av de som var med på dette møtet, hun fortalte at de forberedte seg godt slik at de kunne formidle klagen på en fin måte, for at læreren ikke skulle gå i forsvarsposisjon. Møtet gikk veldig bra, rådgiveren var med de to elevene for å “backe” opp elevene hvis de hadde behov for det. Læreren forsto noe av det elevene sa, men var også uenig i en del av det. Læreren sa hun skulle skjerpe seg og ta til seg det elevene sa, men fortsatt etter møtet er ikke timene blitt noe bedre.

Dette kan være et eksempel på at det er utrolig viktig å ha et planlagt undervisningsopplegg. Slike konsekvenser som dette kan det følge med hvis ikke elevene er fornøyd med opplegget.

En god måte å planlegge på er å ta utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen. De ulike punktene bør ligge til grunne for de Bilde1 valgene man tar i planleggingen. Ved å panlegge, hjelper man seg selv til å få en oversikt over det man skal gjennom, og det blir en progresjon i timen. Selv om man har planlagt en økt må vi være åpen for forandringer. Det er ikke alltid timen går slik som man planlagte den. Det er mange ting som kan oppstå.  Den didaktiske relasjonsmodellen er en forenkling, altså et hjelpemiddel. Den skal være til støtte, og ikke en oppskrift. modellen kan også øke lærerens kritiske og kreative sanser i forhold til undervisningen.

Når jeg har holdt på med den didaktiske relasjonsmodellen, har jeg funnet ut at hvis en av punktene blir endret endrer de andre punktene seg også. Så alt spiller en stor innvirkning på hverandre, og det er derfor vi må være åpen for forandringer.

En god lærer er flink til å planlegge timene sine, og er åpen for forandringer.

5 kommentarer:

REUNION 2011 sa...

Hei Linn :)

Det du skriver om læreren til klassen til søsteren din er et godt eksempel på hvordan det kan ende dersom man ikke møter forberedt til timene sine. Denne læreren er jo her med på å undergrave sin egen autoritet ved å ikke møte forberedt. Jeg synes også det er trist at vedkommende ikke skjerper seg, selv etter at elevene i klassen har framlagt at dette faktisk er et problem. All kritikk bør tas som konstruktiv kritikk en kan ta lærdom av. Jeg vil gi deg en stjerne for at du har fått med at det er viktig å ikke være for bunden til planleggingsskjemaet i undervisningen, der det er skjemaet som styrer undervisningen i stedet for at den fungerer som veiledning, slik det er meningen at den skal. Dette viser bare hvor viktig det kan være med improvisasjon! Jeg vil også gi deg en stjerne for det du skriver om at du har personlig erfaring med at leddene i den didaktiske relasjonsmodellen henger nøye sammen og påvirker hverandre:) Det er en viktig erfaring å ha med seg, og her kommer også improvisasjon godt med. En tredje stjerne skal du få fordi det er bra at du har med personlige inspill i innlegget, da blir innlegget straks mer interessant enn hvis det bare hadde inneholdt teori:) så et lite ønske; kanskje kunne du skrevet litt mer om undervisningsplanlegging. Kanskje du kunne skrevet litt om hvordan du selv bruker planleggingsskjemaet som verktøy i planleggingen av undervisningen din?

Lykke til i praksis:)

- Kjersti:)

Steinar sa...

Det er alltid spesielt interessant å lese om praktiske erfaringer fra skolen, slik som dette om "dødtiden", og det er bra at du ser det i sammenheng med temaet undervisningsplanlegging!

Hvis du tenker deg i denne lærerens situasjon, hva kunne du konkret ha gjort for å komme disse elevene i møte?

Linn Eide sa...

Hei Kjersti! =D

Takk for et fint og godt svar=)
Slik som jeg bruker planleggingssjemaet i forhold til de timene jeg har kan jeg fortelle litt om=) Når jeg bruker diamanten, ser jeg på det som et hjelpemiddel, på den måten at jeg vet hva jeg skal gjennom i løpet av timen, hvis ikke noe uventet oppstår da. Jeg kan si at mine diamanter ikke alltid blir fulgt til punkt og prikke fordi det er alltid noe som kommer opp, noen som ikke forstår osv. Jeg syns diamanten er noe som gjør timene tryggere for min del, jeg har forberedt meg og jeg har det svart på hvit, som gjør at jeg husker alt jeg skal. Jeg merker at av og til når jeg står forran klassen blir jeg nesvøs og kan fort glemme, da er det godt å ha diamanten.

Linn Eide sa...

Hei Steinar =)

Jeg syns denne læreren burde hørt på det elevene hadde å si, å prøve å gjøre noe med det. Jeg syns det er gale når elevene syns de har for lite å gjøre i timene. Kanskje hun skulle skrevet seg en diamant for på den måten klarer hun å fylle ut en hel time. Jeg har selv hatt denne læreren og hun begynner å blir en gammel lærer, som virker til å ikke bry seg. Hun og elevene kunne kanskje ha planlagt en time sammen å se om det ble bedre på den måten. Jeg syns det er litt vanskelig, for jeg vet hvordan denne læreren er, sånn som jeg ser på henne, burde hun tatt seg fri en stund eller funnet seg en ny jobb.

Steinar sa...

Dette er utvilsomt en vanskelig situasjon, for alle parter, og jeg tror nok også at et godt førsteskritt vil være å snakke om det.